Mă gîndesc de multă vreme la articolul ăsta – la ce vreau de la el, şi cum să-l scriu mai bine; e vorba despre un soi de trecere în revistă a elementelor vizuale caracteristice ITB/RATB.
Sigle
Iată siglele folosite de ITB – RATB, aşa cum le ştiu eu:
O siglă veche ITB se poate vedea şi azi pe geamul porţii clădirii de pe Pitar-Moş:
Sigle şi numere de parc auto
sînt trei mari modele, de la STB la ITB:
Staţii
RATB foloseşte şi azi modelul interbelic pentru plăcuţele indicatoare ale staţiilor!
Dacă vă întrebaţi de ce scrie pe tăbliţă RATB cu grafia aceasta anume, aflaţi că s-a adoptat prin 90-91, odată cu transformarea Întreprinderii de transport în Regie autonomă. Grafia e copiată după cea folosită în Paris în acea perioadă:
… aşa scria şi pe autobuzele Saviem primite de la RATP. ‘P’-ul a fost transformat în ‘B’.
La sfîrşitul anilor 80, ITB a început să folosească un model de casete metalice, diferenţiate pe culori, pentru fiecare mijloc de transport în parte: roşu pentru tramvaie, verde pentru troleibuze, albastru pentru autobuze (erau culorile specifice şi tichetelor, care costau atunci 1 leu la tramvai, 1.50 la troleu şi 1.75 la autobuz); pentru maxi-taxi se folosea culoarea galben şi pentru taxi un soi de roz-movuliu. Spre mijlocul anilor 90 RATB s-a întors la tăbliţele tradiţionale.
… ITB a mai făcut cîteva experimente cu indicatoare de staţii:
Sediu
… iată un soi de Atunci şi acum: clădirea RATB de la Virgiliu, care a intrat la începutul anilor 90 în reparaţii; cu ocazia asta i s-au adăugat şi vreo trei etaje (şi un corp nou în spate):
şantierul a durat aproape vreo 10 ani.
surse: forumurile Tramclub | Transira | Metrou uşor