Pasajul Basarab şi transportul public

E fundamental să ne concentrăm pe-ncurajarea transportului public – dar la ce s-a mai făcut Pasajul Basarab, dacă nu pentru a încuraja şi transportul public? Va avea linii de tramvai şi pe sus, şi pe jos.

Ah, pe termen scurt Pasajul Basarab nu va fi lapte şi miere pentru cei dispuşi să meargă cu tramvaiul. Să vedem de ce, pentru că explicaţia e simplă.

Bucureştiul nu are de-ajuns de multe tramvaie. Are chiar un deficit considerabil. Nu v-aţi întrebat niciodată de ce RATB nu înfiinţează linii noi de tramvai?

Pentru că RATB nu are tramvaie. Nu are tramvaie destule nici pentru Pantelimon, nici pentru Rahova, nici pentru Militari; şi nu are tramvaie destule pentru a înfiinţa linii peste Basarab.

Şi situaţia va mai dura ceva vreme. RATB îşi construieşte de una singură tramvaiele, dar nu cred că reuşeşte să facă mai mult de 4 tramvaie pe an; tramvaie care – ca orice lucru bricolat – se strică una-două. Să faci o licitaţie pentru a aduce tramvaie de afară pare a fi cea mai bună idee; chiar şi aşa,  fabricarea şi livrarea tramvaielor va dura multă vreme. Pe termen relativ scurt, Primăria ar putea găsi vreun oraş european care-şi înnoieşte parcul şi care vrea să scape ieftin de vreo 20-30 de tramvaie vechi.

Ei, vedeţi că nu-i uşor. Dar lucrurile se mişcă; încet-încet vor fi destule tramvaie şi vom folosi cum trebuie Pasajul Basarab; şi transportul public va fi ales de mai mulţi bucureşteni.

Întorcîndu-ne la momentul actual, să ştiţi că la jumătatea lui Decembrie ar trebui să circule din nou tramvaie în zona Grozăveşti-Basarab – dar vorbim aici de tramvaiele care circulă la sol. Cele care vor merge pe pod vor circula undeva prin primăvară, probabil. Chiar şi aşa, nu e nimic hotărît în ceea ce priveşte liniile de tramvai care vor circula în prima fază; e sigur doar că pe Dinicu Golescu nu se va putea circula, deoarece nu există linii de la Virgiliu-încolo; pe Buzeşti-Berzei lucrările nici n-au început bine!

Se va reînfiinţa 12? Se va desfiinţa 25? 11 va rămîne în Ghencea sau va fi trimis din nou în Giuleşti? va fi comasat 35 cu 44? rămîne 8 pe acelaşi traseu? Nu ştie nimeni.

… problemele viitorului sînt şi mai nebuloase.Se va face o linie circulară, pe traseul tramvaielor 34 şi 11/12? Se va  folosi în continuare linia de pe Doctor Felix, deşi tramvaiele pot pierde pînă la 20 de minute pe un segment de stradă lung doar de 500 de metri? Va fi doar la Virgiliu macazul care va permite virajul de pe Buzeşti înspre Gară?

… un lucru-i clar; n-o să fie uşor. Deja am văzut destui adversari ai Pasajului – îi ştiţi, aceia care spun că n-o să fie bun de nimic, că o să îngreuneze traficul şi mai tare, că puteam folosi banii pentru orice altceva. Eu cred că-i un lucru de care ne putem mîndri, Pasajul ăsta. Şi un lucru de care ne putem folosi zeci de ani cu mare spor.

La prima vedere, marea bubă a Pasajului este legată de îngustimea şoselei Titulescu; e la mintea cocoşului că se va forţa interzicerea opririi şi staţionării pe prima bandă – dar chiar şi aşa e foarte probabil să se facă ambuteiaje enorme în zonă. Pe Titulescu n-ai unde parca nici pe străzile din dos, din păcate – şi sînt destul de îngrijorat pentru cei care au treabă pe-acolo; nu ştiu unde-şi vor lăsa maşinile.

simply-bucharest300-pix.jpg