Săptămîna trecută am dat peste una dintre cele mai bune idei – urbane, fireşte – la colegul Popescu:
Ideea mi-a venit de la un simplu rationament. Exista o multime de organizatii care incearca sa salveze patrimoniul orasului sau cel putin asta zic ca fac. Totusi cred ca nu se axeaza si pe problema mentalitatii bucurestenilor, o mentalitate care inca nu ii lasa sa aprecieze ce este cu adevarat important pentru oras.
Putem presupune ca la un moment dat o astfel de organizatie va incerca sa inceapa sa “popularizeze” orasul in randul locuitorilor. Insa unde ar putea face asta? Spatiul care este cel mai vizitat de bucuresteni, de voie sau de nevoie, este metroul. metroular fi cel mai potrivit spatiu pentru ca mesajul acesta sa ajunga la cat mai multi bucuresteni. Am ales refacerea unei statii de metrou nu pentru a o transforma intr-un spatiu de expunere sau de conferinte ci intr-un spatiu care prin simpla refacere sa “povesteasca” o parte din istoria unei zone a orasului.
Articolul e aici – şi dacă n-aţi apucat să-l citiţi, păi, acum e timpul.
Şi am început să mă gîndesc, iar şi iar, cu cîtă lipsă de utilitate a fost gîndit metroul nostru, cu cît dispreţ pentru bucureşteni. Am început să mă gîndesc la puţinătatea căilor de acces; la lipsa pasajelor pietonale subterane care ne-ar ajuta pe toţi să scutim slalomul printre maşini şi semafoare. Şi ne-ar ajuta să ajungem mai uşor de la staţiile RATB la staţiile de metrou – parcă ne-ar fi de folos asta pe vreme rea, să zicem…
La ce mă gîndesc, deci? La cîte staţii ar avea nevoie de guri de acces suplimentare.
Magistrala 1
- Muncii/Costin Georgian: ieşiri înspre Vergului/Morarilor
- Titan: ieşiri înspre Poşta Titan şi pe N. Grigorescu, pe partea opusă a parcului
- Dristor: ieşiri pe partea de vizavi a bulevardului Camil Ressu
- Unirii: ieşire la capătul tramvaiului 32, ieşire înspre Cocor
- Izvor: ieşire înspre Schitu Măgureanu (da, trebuie subtraversată Dîmboviţa, dar în secolul 21 am auzit că cică se poate face în ţările avansate, cum ar fi Albania)
- Eroilor: ieşire înspre Municipal
- Grozăveşti: ieşire înspre Carrefour
- Semănătoarea/Petrache Poenaru: ieşire înspre cămine
- Victoria: ieşire înspre Calea Victoriei-Buzeşti, ieşire înspre Muzeul Antipa…
- Ştefan Cel Mare: ieşire înspre Urgenţă
- Iancului: ieşire înspre partea cu Şoseaua Iancului
Magistrala 2
- Apărători: ieşire înspre blocurile de pe şoseaua Berceni
- Brîncoveanu: ieşire pe partea cealaltă a şoselei Olteniţei, înspre staţia de autobuz de pe Brîncoveanu
- Pieptănari/Eroii Revoluţiei: legătura cu staţiile de tramvai (plan abandonat) şi ieşire înspre Şura Mare
- Tineretului: ieşire înspre Şincai, înspre Lînăriei şi – mai ales – înspre intrarea din parc
- Romană: ieşire înspre Eva, ieşire înspre fosta berărie Turist, că înspre Amzei chiar nu e loc
- Aviatorilor: ieşire înspre staţiile de autobuz pentru direcţia Piaţa Scînteii
- Aurel Vlaicu: ieşire înspre Avionului-Barbu Văcărescu, în direcţia staţiilor tramvaiului 5
Magistrala 3
- Politehnica: ieşiri înspre APACA şi cămine
- Lujerului: ieşire pe partea de vizavi a bulevarului Iuliu Maniu – la Mega Image
- Păcii: ieşire pe partea de vizavi a bulevarului Iuliu Maniu, înspre fosta Autogară
Magistrala 4
- 1 Mai: ieşire înspre benzinăria Agip
Aşa cred eu; şi mai cred că cele mai importante, din toate astea, sînt staţiile Izvor, Eroilor, Unirii, Romană, Victoriei şi Aviatorilor.