Bacalaureatul este un examen care se susţine la absolvirea liceului, la mai multe discipline de învăţământ, iar promovarea acestuia este necesară pentru admiterea în învăţământul superior.
La data de 17 martie 1801, printr-un decret dat de Napoleon Bonaparte, „ia naştere” examenul de bacalaureat, punându-se astfel bazele învăţământului modern în Franţa. De asemenea si in alte tari exista echivalentul bacalaureatului la finalul studiilor de liceu.
Diploma de bacalaureat este foarte importanta pentru cariera si profesia oricarui om. Majoritatea locurilor de munca indiferent de dificultate au ca cerinta aceasta diploma. Desi este un examen este totusi si un prag de viata, o „initiere“ pentru orice adolescent.
De-a lungul timpului bacalaureatul nu si-a schimbat valoarea ca si certificat de diploma dar cu siguranta si-a schimbat importanta in vietile diferitelor generatii de liceeni.
Aceasta treapta „initiatica“ a fost resimtita diferit in anii parintilor mei si chiar ai parintilor lor, cat si de catre generatia mea.
Dupa ce am sustinut examenul de capacitate, fiind in generatia ca a sustinut acest tip de examen, am fost repartizat de „calculator“ in urma bifarilor mele ale unor licee, la Colegiu pedagogic „Stefan Velovan“ din Craiova sectia filologie. Nu am prea fost multumit de de liceul in care intrasem si nici de sectie. Astfel am hotarat ca in clasa a XX-a sa ma mut la liceul in care terminasem si scoala generala la sectia de matematica-informatica. Din cauza “birocratiei” m-I s-a refuzat sa fiu transferat acolo de catre directorul liceului. Dar vroiam o schimbare de profil neaparat, asa ca m-am apucat de meditatii pentru a da examenul la informatica pentru a intra la sectia de matematica-informatica de la liceul actual. Desi liceul in care am fost eu era unul cu profil pedagogic, foarte cautat de altfel dar pentru acele sectii de unde putea sa profesezi ca invatator, pedagog, bibliotecar, educator imediat dupa terminarea liceului si a anului de practica, sectia mea era unu teoretica. Profesorii insa era foarte buni dupa parearea mea dar si faptul ca toti am vrut sa invatam a ajutat mult acest dialog elev-profesor.
Trecerea de la un profil filologic la unul real total opus a fost un pic dificila, dar am reusit sa ma adaptez si sa recuperez materia anului “pierdut”. Intr-un fel poate ca am s-ar fi potrivit mai mult filologia pentru mine insa ma gandeam ca nu e “prea de viitor”. Totusi sectia cea noua nu era atat de grea reusi chiar sa fiu printre primii la unele materii de “real”.
Trecand anii bacalaureatul se apropiat tot mai mult, si trebuia sa ma gandesc bine ce facultate voi alege. Poate ca in sensul acesta noi cei care am optat pentru arhitectura a trebuit sa facem meditatii si sa ne pregatim intens din timp fata de alti colegi. Asa ca si eu m-am hotarat din clasa XXI-a ca vreau sa merg la aceasta facultate si am inceput meditatiile.
Constientizam insa ca desii se cerea examen aveam nevoie si de o nota mare la BAC. Era ca o plasa de siguranta pentru a putea sa optez spre o facultate in care se intra cu dosar.
Deci trebuia sa trag tare si pentru examenul de BAC. In clasa XXII-a cam toti faceam meditatii la fiecare materie de examen, era poate si o moda sau o necesitate.
Bani multi cheltuiti de parinti pentru aceste ore in plus de studiu, bani de care nu toti parintii dispuneau insa faceau sacrificii cateodata pentru binele copilului lor.
Alegeai un profesor pentru meditatie nu numai dupa bani ci si dupa prestigiu. Nota la BAC trebuia sa fie cat mai mare altfel nu intrai la facultatea dorita. Trebuie sa precizez ca in Craiova majoritatea facultatilor in afara de medicina faceau concurs pe baza de dosare, astfel se crea o cursa a vanarii notei maxime.
Mama mea a terminat un liceu cu profil tehnic de constructii hidrotehnice in 1981, dupa care a facut o postliceeala de meteo-hidro si a fost repartizata pe loc de munca la o statie meteo.
Pregatirea de BAC a fost mai mult individuala, si pe atunci se faceau meditatii insa doar cativa colegii si doar la o materie sau doua. Intrarea la facultate sa face ape baza de examen indiferent de facultate, astfel ca BAC-ul desi o treapta importanta nu conta pentru alegerea facultatii sau chiar a meseriei. Dupa terminarea liceului cu un profil de meserie erai imediat angajat, fiind un mare avantaj fata de azi cand un profil de meserie nu are asa o mare importanta.
Ca si studiu in afara scolii se mai faceu cercuri sau intruniri dupa ore cu profesorii. Acestea erau ore suplimentare neplatite in care se studia la o anumita materie. Cam asa se desfasurau in mare parte meditatiile atunci.
Tatal meu a terminat un liceu teoretic in schimb, in anul 1974. Cei cu un liceu teoretic de obicei continuau studiile cu o facultate fiindca nu aveau o pregatire de meserie. Bacalaureatul tot asa nu conta la intrarea la o facultate. Insa numarul scazut de facultatii facea ca examenul sa fie unul foarte greu, fiind multi concurenti pe un loc.
In ziua de azi intrarea la o facultate este aproape o necessitate, majoritatea face cate una sau doua facultati pentru diploma, calificari, etc. Si mai ales cu acceptarea pe baza de dosar a candidatilor bacalaureatul a devenit o treapta importanta in viata oricarui liceani in formarea sa profesionala. Presiunea este foarte mare din cauza concurentei notelor din cele mai mari, o nota peste 9 te lasa sa iti alegi o gama mai variata de facultati fata de o nota de 7.
Noul sistem de invatamant cat si piata fortei de munca odata aparute cu regimul democratic au creat aceasta concurenta. O nota mai mica decat cea sperata poate sa insemne o mare tristete pentru elevi. Poate sa insemne o inchidere a unui orizont, fiind nevoie de o regandire a prioritatilor si a situatiei.
Rascol Mihail-Cristian, anul II Master, Peisaj si Teritoriu, Facultatea de Urbanism, Universitatea de Arhitectura si Urbanism”Ion Mincu” – Bucuresti