“Grea meseria asta de educator … Toti am avut educatori. Pe unii i-am apreciat si chiar iubit. Pe altii nu. Toti ne-am „lipit” cu sufletul de anumiti profesori. Copiii simt cel mai bine care dascal isi face meseria pentru binele lor si care o face pentru binele sau. Sunt oameni care au menirea asta in sange. Oricine poate fi numit sau se poate numi profesor. Dar nu oricine poate fi profesor …” (prof. dr. Florian Colceag, IRSCA Gifted Education)
… este lucru cu adevarat mare vocatia asta de dascal …
Cred ca totul porneste pana la urma si inainte de toate din suflet, din acea dorinta puternica si sincera de impartasire, de transmitere mai departe, de diseminare si valorificare activa a bogatiei interioare, a cunostintelor si roadelor experientelor acumulate. Si mai cred, cu tarie, ca pedagogia inseamna inainte de toate daruire de sine, neconditionata, pana la capat …
Mi-a placut intotdeauna sa fac distinctia intre dascal/pedagog si profesor. Sesizati rapid diferenta, nu-i asa? Desigur, fiindca fiecare dintre dumneavoastra s-a confruntat pana acum cu fidele intruchipari ale fiecareia dintre aceste notiuni si a inteles diferenta.
Cat despre omul creator … cred ca fiinta umana este prin propria-i natura creatoare – de idei, de viziuni, de ideologii, de produse materiale si spirituale, de cate si mai cate … Fiecare dintre noi este un creator – latent ori activ si prolific.
Si uite-asa ajungem la intalnirea intre potentialul creator si pedagog. Iar cand este vorba despre copil si dascal, atunci este vorba, de fapt, despre intalnirea intre materia bruta, potential creatoare, si facilitatorul potentialului, respectiv al procesului de creatie. Aici intervine magia actului intalnirii si al interactionarii intre o parte si cealalta … O bucurie.
Cum e cu toate notiunile acestea de “pedagogie a excelentei”, “gifted education”, “parenting”, …?
Constituie talentul si “dotarile” de ordin emotional, muzical, artistic, tehnic, etc. o trasatura comuna noua tuturor? Sunt acestea distribuite democratic in fiecare dintre noi? Sunt proportiile distributiei lor conditionate social, economic si cultural?
Dar cu definitia de mai jos cum este? O putem accepta ca atare ori avem obiectii solid argumentate in aceasta privinta?
Gifted and talented children are those identified by professionally qualified persons who, by virtue of outstanding abilities, are capable of high performance. These are children who require differentiated educational programs and/or services beyond those normally provided by the regular school program in order to realize their contribution to self and society.
Children capable of high performance include those with demonstrated achievement and/or potential ability in any of the following areas, singly or in combination: general intellectual ability, specific academic aptitude, creative or productive thinking, leadership ability, visual and performing arts, psychomotor ability. (Marland, 1972)
Florian Colceag conferentiaza la Genesis in fiecare luni si joi intre 17:30-19:30 pe aceasta tema, pentru profesorii din cadrul scolii.
Genesis a luat initiativa, fiindca doreste o schimbare profunda in sistemul educational romanesc.
Inteligenta, imaginatia, umorul, dragostea pentru arta, preocuparea intelectuala, viziunea creatoare, dorinta de cultura, aplecarea spre cunoastere si inca multe altele asemenea sunt pretuite in mod deosebit la Genesis.
Mi se pare pur si simplu normala si frumoasa dorinta dascalilor de la Genesis de a asigura o dezvoltare deplina a potentialului creator, talentelor si intereselor specifice ale copiilor, astfel incat fiecare copil in parte sa isi poata pune in valoarea abilitatile, cunostintele si experientele proprii si sa poata experimenta bucuria lucrarii impreuna cu colegii si prietenii sai.