Trafic: moştenirea comunistă

Urît mai e Bucureştiul lăsat în urmă de comunişti şi de Ceauşescu. Urît, nefuncţional, făcut parcă dinadins să nu te-mbie să trăieşti în el.

Aşa cred; şi pentru că de cînd mă ştiu am trăit înconjurat de praf, de noroi, de şantiere, de zgomot, de gunoaie am toate motivele să cred asta.

Nu, Ceauşescu n-a făcut nimic bine. Zicem că a construit blocuri – dar le-a-ngrămădit unul lîngă altul – aşa că ne sufocăm în ele, nu avem spaţii verzi şi parcări. Zicem că a construit bulevarde – care nu duc nicăieri, care se-ntersectează aiurea cu alte bulevarde – aşa că petrecem două ore-n fiecare zi mergînd la lucru. Zicem că a construit metroul – care deserveşte defectuos cartierele de locuit şi nu le uneşte.

…exemple?

Mihai Bravu-Ştefan cel Mare

Dacă pleci din Piaţa Victoriei şi vrei s-ajungi în Dristor ajungi mai repede dac-o tai prin centru, în loc să mergi pe Ştefan cel Mare.

Uitaţi-vă la schema de mai jos şi o să vedeţi de ce: Mihai Bravu-Ştefan cel Mare e ca un fluviu, cu nenumăraţi afluenţi, şi toţi afluenţii ăştia varsă maşini peste maşini – pe de o parte şi gîtuie traficul – pe de altă parte. Străzile care vin dinspre cartiere pe două benzi se-ngustează la o bandă, după ce intersectează Mihai Bravu-Ştefan cel Mare.

Ba mai mult – uitaţi-vă la bucata dintre Dristor şi Dudeşti, unde Mihai Bravu, practic, se-ngustează la jumate!

De-asta n-ai cum să foloseşti Mihai Bravu-Ştefan cel Mare şi să mergi fluent. N-ai cum.

Citeam undeva că Ceauşescu prevăzuse Pasajul Basarab – minunea care ne va binecuvînta viaţa din toamnă-ncolo. Aşa; şi-atunci de ce Şoseaua Titulescu e de două ori mai îngustă decît Mihai Bravu-Ştefan cel Mare şi are doar două benzi pe sens?

Bulevardele lu’ peşte

Da, avem Rahova, Giurgiului, Iancului, Titulescu, 1 Mai, Vitan, Crîngaşi, Uverturii, Tineretului– pe care putem circula azi cam pe-o bandă-jumate. Pentru că oamenii care şed în blocurile alea-nghesuite n-au unde să-şi parcheze maşinile – aşa că ocupă o bună parte din prima bandă. Pentru că toate arterele din cartierele de locuit – începînd de la aleile dintre blocuri şi ajungînd la bulevarde – au fost meschin proiectate.

Şi pentru că-mi plac schemele, încă una:

E schema traficului din Piaţa Unirii – înainte şi după intervenţia ceauşistă. Bulevardul Unirii a distrus fluxul natural al traficului şi legătura vest-est.

Transportu’ lu’ peşte-prăjit

Eu unul zic că e o nevoie legitimă să-ţi foloseşti maşina personală, motorul sau bicicleta dacă transportul public nu face faţă.

Ne chinuim creierii să căutăm soluţii pentru transportul public: am vrea să înfiinţăm culoare unice – dar nu mai e loc pentru maşinile mici. Am vrea să legăm cartiere între ele – dar nu mai putem construi infrastructură, pentru că Bucureştiul a ajuns în aşa hal, încît un semafor defect în Piaţa Unirii se simte la Eroilor, la Abator, la Piaţa Muncii. Aşa că orice deviere, orice şantier, orice stradă închisă dă peste cap traficul.

V-am spus că-mi plac schemele? La fel de mult ca ideile utopice; dacă pot să le combin, îmi plac şi mai mult.

… priviţi:

Plec de la dorinţa de-a şti cartierele Rahova şi Ghencea legate aşa cum trebuie de centru şi de partea estică a oraşului. Metroul nu se va construi mai devreme de 15 ani (n-are cum!) iar tramvaiele nu mai pot face faţă înghesuielii de pe Coşbuc. Sacrificarea fîntînilor de pe bulevardul Unirii şi-nlocuirea lor cu şină de tramvai mi se pare rezonabilă; pe Coşbuc ar rămîne doar trafic auto.

Aş vrea să văd asta. E-o utopie, şi are punctele ei slabe – n-are cum altfel; dar îmi place.